Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Onderwijs kan goedkoper door leervideo's in de klas

  • Kedid

    Onderwijs kan goedkoper door leervideo's in de klas

    Een deel van de tijd voor klassikaal onderwijs kan veel goedkoper. Dat kan door daarvoor geen normaal opgeleide leraar in te zetten, maar een veel lager opgeleide onderwijsassistent. Die is namelijk veel goedkoper.

    Die onderwijsassistent hoeft alleen maar de sfeer in te klas goed te houden en leerlingen te motiveren om de les te volgen. Die onderwijsassistent hoeft voor die taak geen inhoudelijke kennis te hebben van het vak.

    De les wordt inhoudelijk namelijk aangeboden via internetvideo's die kunnen worden vertoond in de klas. Dat kan via een digitaal schoolbord of een beamer of gewoon op een of enkele grote computerbeeldschermen.

    Dit systeem kan ook worden gebruikt als huiswerkklas, na de normale schooltijden. En de leervideo's kunnen de leerlingen thuis rustig opnieuw bekijken via internet als huiswerk.

    Dit systeem kan goed worden gecombineerd met klassikale lessen door normaal opgeleide leraren op andere uren.

  • Kedid

    Video-onderwijs

    De belangrijkste onderwijsvernieuwing van de komende jaren heet “flipping the classroom”. Daarbij wordt onderwijs inhoudelijk vooral gegeven via filmpjes op internet. De leraar houdt zich daarbij vooral bezig met individuele begeleiding van leerlingen.

    Leerlingen hoeven dan ook minder naar school te komen dan bij traditioneel onderwijs. Maar ze kunnen de leerfilmpjes eventueel ook op school bekijken, individueel of gezamenlijk. Bijvoorbeeld onder toezicht van een goedkopere onderwijsassistent.

    De ervaringen met deze nieuwe onderwijsmethode via video zijn zeer goed, ook in Nederland. Digitale onderwijsvormen kunnen ook goed worden gecombineerd met traditioneel onderwijs. Dat heet “blended learning”.

    Zoek in Google, afdeling Video op: “flipping the classroom”. Je kunt daarbij ook alleen voor Nederlandse filmpjes kiezen.

  • Kedid

    Omgekeerde klas met video

    Flipping the Classroom: Hoe werkt dat?

    27-02-2012

    Als experiment ben ik eind vorig jaar begonnen om mijn lessen op te nemen. Mijn leerlingen zouden op deze manier de les thuis op hun gemak nog een keer kunnen terughoren en zien. Iedereen die ziek was, het niet begreep of iets of het graag nog een keer wilde horen voor de les kan op deze manier worden bediend. Misschien dat presentaties en uitgebreide instructie wel helemaal niet meer nodig waren in het klaslokaal a la de Khan Academy.

    Hoe gaat het allemaal in zijn werk? Mijn eerste idee was om een screencast te maken van mijn les waarbij ik een microfoon op hing om het geluid op te nemen. Het eerste resultaat was een introductieles over Dynamiek en Stagnatie in de Republiek, één van de eindexamenthema's dit jaar. Ondanks dat het veel is bekeken en positieve reacties van mijn leerlingen besloot ik om het daarna toch buiten de les om op te nemen. Het geluid was niet fantastisch, je hoort de vragen van de leerlingen niet en een klassikale les heeft toch een eigen dynamiek die je moet beleven. Vodcasts zijn meer gebaat bij rust en al met al moest er achteraf nog te veel bewerkt worden.

    Tegelijkertijd besloot ik ook om Prezi in te zetten in plaats van Powerpoint. Prezi is een ideale ‘brainstorm’ tool omdat het uitgaat van een canvas en niet van individuele, lineaire slides. Daarmee heb je ook gelijk de presentatie goed in je hoofd zitten en is het niet nodig om het uitgebreid te gaan storyboarden. Het ziet er beter uit en je kunt er flexibel mee presenteren. Één uitzondering was overigens de les over vragen beantwoorden omdat daar juist animaties nodig waren om individuele aspecten van antwoorden en vragen te illustreren. Misschien dat ik in het vervolg Flash ga gebruiken, maar het punt is in ieder geval dat je de juiste programma's moet inzetten voor verschillende doeleinden.

    Camtasia is ideaal om de presentaties op te nemen, een screencast te maken, en daarna te bewerken. Het is makkelijk om eventueel nog film- en geluidsmateriaal toe te voegen (zoals hier) en de editor is redelijk intuïtief. Het levert een goede video- en geluidskwaliteit met een hele goede compressie, in HD kwaliteit blijft het nog steeds een klein bestand dat je snel kunt uploaden.

    Ten slotte zette ik de filmpjes op Youtube. Youtube is niet zo sexy als Vimeo, maar je kunt er zonder limiet video's uploaden, de HD kwaliteit is hetzelfde en inmiddels zit er geen limiet meer op qua lengte. Vooral dat laatste gaf voor mij de doorslag. De presentatie hoeft namelijk niet meer te worden opgesplitst. Dat is toch erg handig als je een langere presentatie hebt, zoals deze. In eerste instantie publiceerde ik het nog met een afgesloten link. Maar waarom eigenlijk? Het staat er toch en misschien zouden andere leerlingen er ook baat bij hebben. Het bereik is ook een voordeel van Youtube. Veel leerlingen gaan toch als eerste naar Youtube toe als ze gaan zoeken naar videomateriaal.

    Dat leverde uiteindelijk een verrassend resultaat op. Zoals gezegd bekeken mijn leerlingen de presentaties al. Maar uiteindelijk is het door bijna 4000 unieke bezoekers bekeken en in totaal zijn de eindexamenfilmpjes ca 39.000 keer bekeken. Ik werd er een beetje stil van toen ik dat zag na het eindexamen. Ik heb zelf 53 eindexamenleerlingen. Als we het hebben over een onderwijsrevolutie, over maatwerk, over zelfstandig leren dan is dit daar een, nog redelijk rudimentair, voorbeeld van. Een onbedoelde uitkomst ook omdat het echt voor mijn eigen leerlingen bedoeld was.

    De reacties waren over het algemeen positief, alhoewel ik vergelijkingen met god een tikkeltje te ver vond gaan. Los van een opmerking hier en daar over mijn stem vond ik de reacties erg inspirerend om te lezen. Het voorziet kennelijk in een behoefte. Ik had niet kunnen vermoeden dat leerlingen terwijl ze op de fiets zitten en onder het hardlopen naar de colleges zouden gaan luisteren als een podcast.

    Al met al ben ik erg tevreden over het resultaat en het gaat zeker navolging krijgen volgend jaar. De filmpjes over Vietnam waren de moeite zeker waard aangezien het thema volgend jaar weer terugkomt. Ik ben benieuwd waar de teller uiteindelijk op uitkomt. Het is op zich best wel een investering qua tijd om het goed te doen, maar dat betaalt zich wel terug als het voor meerdere jaren meegaat. Volgend jaar in ieder geval in a theatre near you: ‘De Republiek in een tijd van staten’

    Deze blog is aangeleverd door Jelmer Evers

    Lees meer hierover:

    http://nationaleonderwijsgids.nl/ANP/Schrijfactie+Galaxy+Onderwijsnieuws/9306/Flipping-the-Classroom%253A-Hoe-werkt-dat

    www.nationaleonderwijsgids.nl/ANP/Schrijfactie+Galaxy+Onderwijsnieuws/9306/Flipping-the-Classroom%253A-Hoe-werkt-dat

  • Kedid

    Google-zoekactie over onderzoek naar educatieve online video:

    http://www.google.nl/search?q=%22online%20video%22education&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&source=hp&channel=np#hl=nl&client=firefox-a&hs=FaQ&tbo=1&rls=org.mozilla:nl%3Aofficial&channel=np&tbs=qdr:y&sclient=psy-ab&q=%22online+video%22+education+research+internet+learn+costs+benefits&oq=%22online+video%22+education+research+internet+learn+costs+benefits&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=serp.2…6107.9489.3.9526.12.9.0.0.0.5.1414.3048.2-2j2j1j7-1.6.0…0.0.pCltioTDjYw&pbx=1&tbo=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=773453df7e2ae75a&biw=573&bih=321

    www.google.nl/search?q=%22online%20video%22education&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&source=hp&channel=np#hl=nl&client=firefox-a&hs=FaQ&tbo=1&rls=org.mozilla:nl%3Aofficial&channel=np&tbs=qdr:y&sclient=psy-ab&q=%22online+video%22+education+research+internet+learn+costs+benefits&oq=%22online+video%22+education+research+internet+learn+costs+benefits&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=serp.2…6107.9489.3.9526.12.9.0.0.0.5.1414.3048.2-2j2j1j7-1.6.0…0.0.pCltioTDjYw&pbx=1&tbo=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=773453df7e2ae75a&biw=573&bih=321

  • Kedid

    Beperk op Google de volgende zoekactie tot afgelopen jaar:

    “online video” education research internet learn costs benefits